Murid-murid Cikgu Mira

Wednesday, 2 November 2011

Tips Penjimatan minyak!

Minyak minyak minyak......

OKE aku pon skng sgt sensitip ng minyak2 nie.
xkire la org minyak ke, muke berminyak ke, nasi minyak ke, minyak masak ke..tu sume xkisah lagi..

Ni sal MINYAK PETROL!
HU...seliter brape hengget??  rm2.90 kalau x silap laa. * kalau xbtol tegur ye =)



Oke merapu..aku pun sebagai pengguna kenderaan bertayar empat,heee..nie ade tips jimatkan minyak.


1. Beli petrol ketika suhu x panas


maksudnya, kalo nk isi minyak kan. waktu pagi-pagi atau waktu malam. Sebab masa-masa cmni isipadu petrol lbh padat dan pam petrol hnya ukur isipadu bahan bakar dan bukan ketumpatannya. Kalau ikut teknikal la kan, korang dpt lbih byk petrol berbanding waktu tgahari. 
 * tp kalo minyak nk abis dh jgn la tgu smpai mlm plak.kang kne tolak.jemm!


2. Pandu ikot had laju


hahah..oke yg nie kadang2 aku pon terbabas smpai 140km/jam..uih laju nya. tipu2..smpai 130km/jam je. yg sebtulnye kalau hampa tgk smpai 110km/jam je kan kan kan kt highway tu. kalau kte pandu 110km/jam akan guna 20% lebihan petrol berbanding kelajuan 90-100km/jam.


3. Elak gune penghawa dingin slalu


panas eh? jgn la hampa tutup aircond tuh time tengahari. cmfirm la pnas. kirenye time mlm2 ke, pagi2 kan dpt udara yg segar. time nie hampa dpt jimat 10% hingga 20% ekonomi bahan bakar .aku suka udara pagi2, yg ade kabus2. 
hee *tbe2. 


4. Jangan memandu dgn cermin terbuka


oke yg nie time kat highway. aku tau ade gak yg bkak tingkap, kuat kot angin tmbh2 bw laju kan. kalau hampa tgh bawa laju, time nie kecekapan bahan bakar berkurangan 10%. lbh baik bkak je aircond tu, selamat pon selamat.


5. Jangan biar kan enjin minyak hidup terlalu lama tanpa bergerak.


same jugak lah, aircond buka, enjin hidup dah sah2 minyak petrol berkurangan walaupun sejuk dlm aircond.


6. Periksa tekanan tayar


keadaan tayar yg kurang angin akan m'gurangkan kecekapan bahan bakar sbyak 2% utk setiap PSI di bawah tekanan sebenar. lagi satu, keadaan tayar mcm ni akan buat jangka hayat kereta lebih pendek.


7. Kurangkan bebanan dlm kereta


Buang lah segala aksesori yg xberkaitan dgn kete tuh. cume letak brg2 yg penting saje dlm bonet tu.  *yg nie aku terasa, sb dlm kete penuh kasut.haha.




Sekian, terima kasih sb sudi baca. =)
Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)

2 Charming People Comment: