Murid-murid Cikgu Mira

Friday, 6 January 2012

Kenali Org yg BERBOHONG melalui mata


Assalamualaikum...

Tau org menipu kita cmne? Kadang2 kita dpt tngkap dia menipu kita terutama kawan kita. Sesetengah org menipu utk kebaikan tp yg byknya menipu ni byk negatif kan kan kan. Oke skng nie mira bg tips kalau membantu la kan cmne nak tngkap orang yg tipu kita nie. Kalau kwn baik kita dia tpu tentu dh dpt tngkapkan sbb kita kenal sgt prngai kwn baik kita.

TANGAN
Kalau kita tgk org berbohong nie kan, tgn dia mesti duk x diam. Dlm keadaan yg sma msa tgah bckp dgn kita dia akan cube gosok dua2 blah tgn ke, tutup mulut ke. Kita leh nmpak dia akan capai ape yg ade dpn mata,pastu main2 dgn pen ke, conteng mane2 ke.tanpa pndang mke kita. Dia akan guna ape sje alatan supya dpt tutup tipu dia. Lebih ketara kalau dia bhong die cepat2 ubah topik. Kalau dia dpt ubah topik ekspresi mke dia tenang je, pastu rse lega. Tapi kalau yg jujur dia xkan ubah topik yg sedng kita bualkan.
* kalau yg jenis habit gosok tgn tu lain la ea..

NADA SUARA
Melalui nada suara kita dpt lihat, kejap2 suara dia jd tinggi kejap2 suara rendah. Paling tidak pon dia cm tgah pkir sesuatu sbb nak cari helah berbohong dan perbualan dia tak lancar mcm selalu. Kita blh tgk dahi dan juga bibir dia, sume jadi xbtol ble tipu.

TUBUH
Kalau melalui tbuh pula, dia nampak berpeluh sedangkan duduk dlm blik b’aircond. Dia akan duduk x diam atas kerusi, pusing2 krusi yg beroda tu, main sesuatu dlm tangan dia. Nafas dia pun nampk mngelabah semacam. Dr situ korg leh detect dah.

MATA
Selepas kita tnya soalan pastu kwan kita jawab, sekiranya bola mata kwan kita tu pandang ke kiri bmakna dia jwab jujur. Kalau sebaliknya, beerti dia sedng berbohong dan x benar.
Ini krna bhagian otak kiri kita b’fungsi sbg Auditory Memory, manakala otak kanan pula utk kreativiti. Maka apabila bola mata kita ke kirai, beerti kita tgah berusaha mengingati sesuatu. Namun jika sebaliknya, dia sedng mnyusun atau mngambarkan sesuatu sbg jwapan yg lain. Hali ini krn, bhagian kreativitinya sdang bkerja utk mgarang alasan ataupun cerita bohong.


p/s: Orang yg berbohong x kan berani pandang mata kita, apatah lg nk jumpa kita dan ckap perkara sebenarkan. Hati2 la ea kawan2

Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)

2 Charming People Comment:

chinta qiela said...

tips yang bergune cikgu (: terima kasih .

AmirahSM said...

hee =)