Murid-murid Cikgu Mira

Sunday, 6 November 2011

Cepatkan Jodoh ??

Salam pembuka kata...aiceh. =)



Tbe2 entry nk crita sal jodoh. Umum okey.
Skng kite tgk ramai yg kawen awal kan kan kan ???
hehe..sb pe aku ckp cmtu, sb kawan aku sendiri dh kawen n berumur 22 tahun dan ade yg dh menimang cahaya mata. 

Oke, tu kawan2 aku..aku?? x smpai mase nye lagi la sb  x grad lagi pon. tgu grad deg bru leh pkir sume nie..Aku cuma tgu kawan2 aku yg tgah mengandung2 tu..dh sarat oke. tgu masa nk kuar je..  =)


Trend ke kawen awal?? kalau org tua2 dulu umur 15,16 n seangkatan dgnnya mmg dh kawen da laaa..jodoh katenye dan kekal smpai skng. so sweet,hee.
Tp zaman kte nie, umur 20 an mmg kawen dh laa, ke ade pompuan yg nk kejar kerjaya dulu??
Ape pon aku percaya setiap org ade persepsi masing2. lain orang lain pndapt, lain org lain cara. KAN.

sweetnye depa. jeles cheq! 


Nabi SAW myarankan agar ibu bapa sgera mencarikan jodoh buat anak2. Cepat2lah kahwinkan mreka apabila sudah cukup syarat-syaratnya. Malah andainya yg sudah ada pasangan yg sesuai, janganlah kita lengah-lengahkan perkara baik ini.

Nabi SAW bersabda " Kewajipan ibu bapa terhadap anaknya adalah m'beri nama yg baik, mbguskan akhlaknya, mgajarnya mbaca dn menulis, mengajar berenang, mengajar memanah, memberi makan yg halal dn menjodohkannya apabila tlh dewasa." ( Riwayat al-Hakim ).

Nabi SAW sarankan, sekiranya dtg pinangan drp calon yg baik dn beragama, ibu bapa perlu menerimanya. 
Sabda baginda: " Apabila meminang seorang lelaki yg kau redhai agamanya, akhlaknya dan amanahnya maka kahwinkanlah ia; jika tidak dilakukan, terjadilah fitnah dn kerosakan yg meluas." ( Riwayat at-Tirmizi )



Haaaa..dh terang lg bersuluh kan. Dan kte salu dgr ayat org salu guna 'ADA JODOH , XKAN KEMANA' tp hakikatnya kalau x de usaha xde jugak, walaupun Allah dh tentukan segalanya dlm khidupn kte. =)

SOOO, ade yg nak kawen x?? 

Kaum adam sedia duit, kaum hawa jaga maruah. sekian. ^^





Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)

4 Charming People Comment:

Popoi said...

suke bce entry sal jodoh2 nie,, ahahahhaa ^___^

AmirahSM said...

hahaha.. kan =)

haniekunie said...

yep setuju.. takde yg sudi lagi..

NOVA said...

hehheheh... lom ada rezki ag nak kwen.. hihihi ^_^