Murid-murid Cikgu Mira

Saturday, 3 December 2011

Kenapa nak DENGKI




DENGKI?  


Erti kata lain cemburu, iri hati..tapi dengki ni spesies truk lagi kot, sbb nak sebut pon kne dengung ckit kan kan kan. HAHA!


Awat org dengki kat hang? Meh cheq nak habaq!


Sebab depa x penah nak bersyukur dgn ape yg depa dapat selama nie. Ape org nak sume dia nk kebas, sume dia nak. Tambah-tambah org yg dia x suka tu, lagi la dia nak lebih dr org tu. Hadoi, susah manusia nie.


Sebab hampa lebih dari dia. Contoh cmni la, kt tempat hampa blajaq tu, hang jadi atlet yg suma org kenal, sume org suka kat hang. Tapi dia ja x suka kat hang. sbb pa? sbb dia x dapat jd atlet yg baik cm hang. Jumpa hang ja keje nak jeling x pon dia perli ang dgn mulut2 skali senget.  Uisshh..huduh lak aku rase.


Sebab hang disukai sume org, x kisah la tempat hang blajaq ka..opis ka..skolah ka..sume suka kat hang! even hang bkn orang berada, tp ang seorang yg peramah dan murah dgn senyuman. Tapi dia? dia kaya, cantik/kacak..tapi suma x brani nak kawan dgn dia. pasai pa? sbb dia salu ja bruk kan nama hang, padahal orang lain tau hakikat nya cmna. haaaaa....jenuh!


Sebab hang nasihat dia. Haaa?? sebab nasihat pon nak dengki?? Yaa laaaa, hang ingat sume kat dunia nie jenis senyum ka pas kne nasihat. Kalau yg jenis pendengki nie, org nasihat cmne pon dia x makan saman. Dia mesti lawan blek ckap ang, sb suma nya dia ja btoi.


Kalau zaman IT cmni, tambah2 FB,Twitter, blog n what so ever la..yg jenis pendengki neh, dia akan cuba LOG IT hang punya FB ka, twitter ka, dia hack buh status yg mmg akan menjatuhkan ang. Haha! Dun worry, org akan tau kalau hang di hack!  Cuma ang akan malu sekejap ja.


Sebab dengki ang ng bf ang kalau kuar ade kete..dia kuar ng bf dia nek moto jaaa. bile ujan basah, pastu ang marah bf ang sb xbli kete cm bf ang. Mak ai! cmni pon ade? Ade2..kat donia neh. macam2 jenih manusia cheq habaq kat ang.


Sebab dia nak hang sakit hati, dia nak hang jatuh populariti, supaya dia boleh naik sama n lebih dr hang. Kalau yang jenis jahat tu..dia lg suka kalau ang mati. OPSS! Zaman skang bahaya, serius bhaya, x caya p baca paper. 


Contoh tajuk2 surat habaq:


* abg pkul adik pompuan dgn btang mop sb buang kuah laksa. 
* kwn suh rogol membe sbb jeles kacau bf dia.  
* abg penggal kpala bapak sndri
* bunuh nenek sb nak amek brg kemas.


* erk!!
Aishh..tau sbb sume nie terjadi?? Sebab depa x da iman di dada. depa masalah mental. depa kurang kasih syg. depa x penah bersyukur.. MasyaAllah..Jauhi aku drp sume sifat2 tersebut..




Kalau ada org dengki ng hang, hang wat laguni...


*kucing pun reti senyum
- Senyum ble jumpe dia, mesti dia tgk dgn penuh heran n x tau nak bls senyum hang ke x
- Kalau dia mcm perlukan pertolongan, bantu dia...dia akan malu dgn niat baik hang tlg dia
- Kalau hang rasa benda tu x penting pon utk hang tp penting utk dia, mengalah jaa
- Dan...jgn sesekali hang pula yg lagi api2 kan diaaaa.


Aku xtau npe aku wat entry ni loghat utara. Layan kan aje!! =))



Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)

4 Charming People Comment:

nik rosmawati said...

mcm2 la perangai manusia skarang kan.
menakutkan.

AmirahSM said...

seriusly..huu

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

skrgni mcm2 boleh jd. skali pikir nk duk sorg2 bina pondok dlm hutan lagi senang:( kan?

AmirahSM said...

yups! thats rite fifi =)