Murid-murid Cikgu Mira

Saturday, 3 December 2011

Kenapa nak DENGKI




DENGKI?  


Erti kata lain cemburu, iri hati..tapi dengki ni spesies truk lagi kot, sbb nak sebut pon kne dengung ckit kan kan kan. HAHA!


Awat org dengki kat hang? Meh cheq nak habaq!


Sebab depa x penah nak bersyukur dgn ape yg depa dapat selama nie. Ape org nak sume dia nk kebas, sume dia nak. Tambah-tambah org yg dia x suka tu, lagi la dia nak lebih dr org tu. Hadoi, susah manusia nie.


Sebab hampa lebih dari dia. Contoh cmni la, kt tempat hampa blajaq tu, hang jadi atlet yg suma org kenal, sume org suka kat hang. Tapi dia ja x suka kat hang. sbb pa? sbb dia x dapat jd atlet yg baik cm hang. Jumpa hang ja keje nak jeling x pon dia perli ang dgn mulut2 skali senget.  Uisshh..huduh lak aku rase.


Sebab hang disukai sume org, x kisah la tempat hang blajaq ka..opis ka..skolah ka..sume suka kat hang! even hang bkn orang berada, tp ang seorang yg peramah dan murah dgn senyuman. Tapi dia? dia kaya, cantik/kacak..tapi suma x brani nak kawan dgn dia. pasai pa? sbb dia salu ja bruk kan nama hang, padahal orang lain tau hakikat nya cmna. haaaaa....jenuh!


Sebab hang nasihat dia. Haaa?? sebab nasihat pon nak dengki?? Yaa laaaa, hang ingat sume kat dunia nie jenis senyum ka pas kne nasihat. Kalau yg jenis pendengki nie, org nasihat cmne pon dia x makan saman. Dia mesti lawan blek ckap ang, sb suma nya dia ja btoi.


Kalau zaman IT cmni, tambah2 FB,Twitter, blog n what so ever la..yg jenis pendengki neh, dia akan cuba LOG IT hang punya FB ka, twitter ka, dia hack buh status yg mmg akan menjatuhkan ang. Haha! Dun worry, org akan tau kalau hang di hack!  Cuma ang akan malu sekejap ja.


Sebab dengki ang ng bf ang kalau kuar ade kete..dia kuar ng bf dia nek moto jaaa. bile ujan basah, pastu ang marah bf ang sb xbli kete cm bf ang. Mak ai! cmni pon ade? Ade2..kat donia neh. macam2 jenih manusia cheq habaq kat ang.


Sebab dia nak hang sakit hati, dia nak hang jatuh populariti, supaya dia boleh naik sama n lebih dr hang. Kalau yang jenis jahat tu..dia lg suka kalau ang mati. OPSS! Zaman skang bahaya, serius bhaya, x caya p baca paper. 


Contoh tajuk2 surat habaq:


* abg pkul adik pompuan dgn btang mop sb buang kuah laksa. 
* kwn suh rogol membe sbb jeles kacau bf dia.  
* abg penggal kpala bapak sndri
* bunuh nenek sb nak amek brg kemas.


* erk!!
Aishh..tau sbb sume nie terjadi?? Sebab depa x da iman di dada. depa masalah mental. depa kurang kasih syg. depa x penah bersyukur.. MasyaAllah..Jauhi aku drp sume sifat2 tersebut..




Kalau ada org dengki ng hang, hang wat laguni...


*kucing pun reti senyum
- Senyum ble jumpe dia, mesti dia tgk dgn penuh heran n x tau nak bls senyum hang ke x
- Kalau dia mcm perlukan pertolongan, bantu dia...dia akan malu dgn niat baik hang tlg dia
- Kalau hang rasa benda tu x penting pon utk hang tp penting utk dia, mengalah jaa
- Dan...jgn sesekali hang pula yg lagi api2 kan diaaaa.


Aku xtau npe aku wat entry ni loghat utara. Layan kan aje!! =))



Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)

Friday, 2 December 2011

Puding Coffee

Hye!! Jom ke dapur lak..
Aku salu gak la wat puding nie kalau rase nk makan..
X pon bile adik2 mintak suh buat...
Senang sgt nk buat puding nie.
Aku nk share resepi nie kt korang.







Bahan-bahan

Bahan A:

Agar-agar 20 gram

4 gelas air

Bahan B :

Bahan-bahan dibawah dikisar terlebih dahulu

1/2 buttercup yg - 250 gram

1/2 btol esen vanilla

Sebiji telur

1 tin susu pekat




Cara - cara :

1. Bahan A dimasak sehingga mendidih. Biar seketika sehingga suam.

2. Masukkan bahan B yang telah dikisarkan tadi.

3. Kacau sehingga sebati dan tutup api setelah mendidih.

4. Masukkan puding ke dalam acuan.

5. Untuk mencantikkan puding, bancuh nescafe bersama susu dan pekat.

6. Bancuhan nescafe tadi diukir di atas puding. ( gunakan straw utk lebih cantik )

7. Sejukkan puding dalam peti sejuk.



SELAMAT MENCUBA!! =)





Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)

Wednesday, 30 November 2011

Kenapa Si DARA Jelita masih 'SINGLE' ?

Assalamualaikum....^^

Kadang-kadang kite tgk orang yg cantik nie selalu je untung. kan??
Tapi betul ke? Salah sbnarnye..kat dunia nie sape2 yg bertuah dia lah yg untung. =)
Masing-masing ade kelebihan dan kekurangan sendiri kan...

* Diana Amir


* Weyh cantik nye dia..mesti ramai laki yg suka kat dia kan...untong la~~
* Bagusnye Hawa tu..pandai amek hati budak2, sume budak2 suke kan dia, mungkin sb dia cntik kot..
* Xpe dik, disebabkan muke cik adk cntik..sy bg harga murah... *lg la untongg kann
* Muke cantik msti bf dia ensem kan..pastu kaya plak tuu @.@

* Izara Aishah


Saje je aku wt ayat2 tuhhh..konon la kan situasi nye cmtu..tp sebaliknye..mereka yg cntik ni masih 'single' sbnarnye..



SEBAB??

1. Pernah dikecewakan
- Penah korang amek tau hal dia, xkan..kang kate nyebok plak kan. Selalunya yg gadis nie mungkin disebabkan takut utk bercinta semula. Senang kata 'SERIK'. Biar pun ramai yg dtg menagih cinta si gadis nie, tp masih blm ada yg boleh mngubati lukanya. Baginya, lbh baik sndri drp menerima cinta drp laki yg x pernah hargai dirinya.


2. Persepsi sukar didekati
- Kaum Adam selalunya anggap gadis cntik ni sukar didekati apatah lg nk jdkan sbgai kekasih hati. Bg mrka byk cabaran, nt jd gf rmai yg nk 'tackle' sndri dan susah jaga. Klau mcm nie persepsi dorang, membujang je la si gadis..



3. Terlalu komited dgn kerjaya
- Sibuk dgn kerjaya shingga lupa utk b'cinta. Gadis ni anggap senang utk memiliki cinta sbb dia cntik, tapi hakikatnya usia x menunggu kita pon. Cinta menjadi tempat kedua dan sehingga skarang msih solo.


4. Terlalu jual mahal
- Jual mahal n sombong? Kebiasaannya, gadis begini agak jual mahal wlaupun dlm hati ade taman jugak. Keegoaan dia tinggi. Tetapi ingat lah sombong tu blh memakan diri sndri. Lemparkan la senyuman kpd sesiapa saje..smpai org tu terlanggar tiang pon xpe.hehe...*snyumkan sedekah.



5. Mencari pasangan ideal
- Ppipit sama pipit. Enggang sama enggang. Masakan boleh terbang sama. Kononnya yg cntik perlu lah sepadan dgnnya baru la ideal. Tapi hakikatnya, x semua akan pasangan yg diimpikan. Andai kata jodohnya rupa paras begitu, itulah jodohnya. Semua ketentuan Allah SWT. 


6. Banyak pilihan
- Masalah juga cmni yer..=,= Kalau pilih yg ni, nt yg sane terluka, pilih yg ni, nt yg sinun plak sedih. Pastu xtau pilih mane, tolak due2..haaa. Single lagi gadis nie.




Andai kata belum bertemu jodoh, mohonlah petunjuk padaNya. 
Kalau x bersedia lg, berkawanlah selagi ade yg sudi.
Jika takut utk menerima, lakukan solat Istikharah.


-Belajar membuka hati kpd yg ingin menghargai diri kamu-


- Sumber gambar Google.

Sekian. ^^



Thanks for reading. Please come again and read my new entry. (^^,)